ΥΓΕΙΑ

Φυσικοθεραπεία & Διατροφή για άθληση με λιγότερους τραυματισμούς

Από τους Νάσος Κουτσουραδής, Φυσικοθεραπευτής, ΜΤ – Πάρης Παπαχρήστος, Διαιτολόγος, Διατροφολόγος, Msc

Ο ερασιτεχνικός και o επαγγελματικός αθλητισμός αποτελεί σημαντικό μέρος της καθημερινότητας των περισσότερων ανθρώπων σε κάθε ηλικία. Η αθλητική φυσικοθεραπεία είναι η εξατομικευμένη αντιμετώπιση του κάθε αθλητή ανάλογα με τις ανάγκες του από επαγγελματίες φυσικοθεραπευτές. Αναλαμβάνει τόσο την πρόληψη όσο και την αποκατάσταση τραυματισμών του αθλητή με σκοπό να συνεχίσει τις δραστηριότητες του όσο πιο σύντομα γίνεται και με ελάχιστες επιπτώσεις στο σώμα του και την υγεία του. Συνοδοιπόρος στην πρόληψη και την αποκατάσταση είναι φυσικά μια υγιής και ισορροπημένη διατροφή.

Ας δούμε αναλυτικά πως συλλειτουργούν η αθλητική φυσικοθεραπεία και η ισορροπημένη διατροφή στις παρακάτω περιπτώσεις.

Μείωση του πόνου

Η αθλητική φυσικοθεραπεία συμβάλλει στην αντιμετώπιση τόσο του χρόνιου όσο και του οξέος πόνου, κάνοντας χρήση διάφορων μεθόδων. Εξειδικευμένα μηχανήματα όπως το TECAR και τα TENS χρησιμοποιούνται τόσο σε περιπτώσεις χρόνιου πόνου όσο και σε περιπτώσεις οξέος πόνου, όταν αυτός εκδηλώνεται σε νευρομυικές και μυοσκελετικές παθήσεις, ή άλλες περιπτώσεις. Για την ανακούφιση από τον οξύ πόνο μετά από τραυματισμό, εφαρμόζεται συχνά και η μέθοδος της κρυοθεραπείας που λειτουργεί σαν τοπικό αναισθητικό στην περιοχή του πόνου. Τέλος, ανάλογα με την περίπτωση μπορούν να εφαρμοστούν διάφορες τεχνικές όπως η κινησιοθεραπεία και ο βελονισμός . Η κινησιοθεραπεία μειώνει τον μυϊκό σπασμό ενώ παράλληλα κινητοποιεί τα μαλακά μόρια των αρθρώσεων ή του συνδετικού ιστού που βρίσκονται κάτω από το δέρμα με αποτέλεσμα να ανακουφίζεται το σημείο του πόνου.

B Complex για Μείωση Πόνου

Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β είναι ο καλύτερος διατροφικός σύμμαχος για την ανακούφιση του πόνου. Κι αυτό γιατί εξισορροπούν τις ορμόνες και ρυθμίζουν την σωστή κυκλοφορία του αίματος, ενισχύοντας έτσι σημαντικά το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Ένα δυνατό ανοσοποιητικό σύστημα θωρακίζει τον οργανισμό απέναντι σε στρεσογόνες καταστάσεις και βοηθά στην ανακούφιση από αισθήματα κόπωσης.

Τροφές πλούσιες σε βιταμίνες του συμπλέγματος B είναι οι εξής:

• Πράσινα φυλλώδη λαχανικά (σπανάκι, μαρούλι, χόρτα κ.λπ)
• Σολομός
• Συκώτι
• Αβγά
• Γάλα
• Μοσχαρίσιο κρέας
• Στρείδια, μαλάκια και μύδια
• Όσπρια
• Κοτόπουλο και γαλοπούλα
• Γιαούρτι
• Διατροφική μαγιά και μαγιά μπίρας
• Χοιρινό κρέας
• Εμπλουτισμένα δημητριακά
• Πέστροφα
• Ηλιόσπορος

Μείωση των Φλεγμονών

Η κρυοθεραπεία είναι μία μέθοδος που εφαρμόζεται όταν προκαλείται φλεγμονή (πρήξιμο) από κάποιον τραυματισμό. Η τοποθέτηση ψυχρού στην τραυματισμένη περιοχή έχει θεραπευτικές ιδιότητες καθώς προκαλεί τοπική αγγειοσύσπαση. Η κρυοθεραπεία ελαττώνει την κυκλοφορία του αίματος, τον μεταβολισμό, και την τοπική θερμοκρασία. Επιπλέον, αποτρέπει την συσσώρευση του οιδήματος (πρήξιμο), εμποδίζοντας την απελευθέρωση λευκοκυττάρων και φαγοκυττάρων (αντισώματα που ευθύνονται για το οίδημα). Τέλος, συμβάλλει στην μείωση της μυικής διεγερσιμότητας και της εκπόλωσης της μυϊκής ατράκτου αλλά και στην μείωση της φλεβικής και λεμφικής παροχέτευσης. Προκειμένου να καταπολεμηθούν οι φλεγμονές χρησιμοποιούνται μηχανήματα όπως συσκευές Laser, υπέρηχοι και διαμαγνητική αντλία. Σε δεύτερο στάδιο, η αποκατάσταση συνεχίζεται με τεχνικές κινησιοθεραπείας ενώ παράλληλα ο αθλητής μπορεί να πραγματοποιήσει συνεδρίες μάλαξης από εξειδικευμένο φυσικοθεραπευτή.

Διαβάστε τη συνέχεια στο: physioathens.gr

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ